EI AIKAA | OTID | UNTIME

Petri Kekoni Companyn tilasidonnainen Ei Aikaa – esitysprojekti etsii näyttämötapahtumalle vaihtoehtoista muotoa. Teoksen kautta pohdimme ihmisen kompleksista suhdetta aikaan ja sen järjestämiseen. Teos väittää, että esitystaide-elämys voi rakentua luontokokemuksen lailla sille, että tulemme jonkin pysyvän äärelle. Kuten elämän pitkässä juoksussa, teoksessamme ei ole yhtä alkua ja loppua, on vaan alkuja ja loppuja. Olemme ihmiskuntana murroksessa, aikakäsityksemme tulee muuttumaan, teoksemme on utooppinen koe kuvitteellisesta yhteisöstä ilman aikaa määrittäviä rajoja. Katsojana voi hypätä teoksen virtaan ja sitten hypätä pois joen mutkassa, muuttuneena.

Saavuttaakseen pysyvyyden teoksen kesto on 4 tuntia, jona aikana katsoja voi vapaasti valita oman aikaikkunan kokemukselle. 12 tanssijan muodostamien ryhmien keskinäisellä vuorottelulla voimme pitää esityksen käynnissä ja intensiteetin katossa kauan aikaa, ideaa voisi verrata viestikapulan vaihtoon pikajuoksussa.  Teos käyttää kokemuspohjaa ryhmän aikaisemmista teoksista, joissa monessa olemme luoneet teosmuotoa modulirakenteella, selkeimmin ajatus pääsee esiin teoksissa Lähempänä sydäntä (2012), Non-Linear (2014) ja 369⁰ (2019).

Teoksen voi nähdä ilmassa leijuvina palasina, jotka laskeutuvat esityspäivänä tietyllä, osin ennustamattomalla tavalla. Palaset itsessään hiotaan kirkkaaksi sisäisiltä ja ulkoisilta motiiveiltaan, tässä teoksessa ennustamattomuus ei tarkoita epäselvyyttä.

Teoksessa rujon kaunis Malmin lentokonehalli Hangaari toimii kehyksenä koreografi Petri Kekonin liikekäsitykselle, jossa jyhkeät primitiiviset tömähdykset vertautuvat arkkitehtoniseen tilakäsittelyyn. Näemme teoksen jatkumona 22 vuotta kestäneen liikkeen jalostuksen tiellä, ollen hyvin fyysinen ja ajoittain vimmainenkin teos, jossa liikkeen abstraktio ja primitiivinen jylhyys lyö kättä edelleen. Vaikka lähtöjään Ei aikaa on lähtenyt rakentumaan esitystradition rakenteellisten kysymysten päälle ja haastamaan niitä, sen sydän ei tule olemaan kylmän analyyttinen, vaan liikkeessä ja esiintyjien kohtaamisissa tulee näkymään maailman tila.

”Läpi koreografin urani minua on hiertänyt tämä esityskonventio, missä yleisönä saavumme määrättynä aikana paikalle, seuraamme tietyn dramaturgisen kaaren loppuun asti ja tämän jälkeen saamme luvan lähteä esityksestä pois. Tuntuu että näin asetettuna teoksesta jää pois ympäröivän elämämme sattumanvaraisuus, josta mielestäni syntyy myös ihmiselon ihanuus ja kurjuus. Haluan rakentaa teokselle sellaisen aikakäsityksen, että tämä on aina ollut olemassa, katsoja saa tästä jatkumosta aina sattumanvaraisen siivun. Usein olen verrannut teoksiani galleriassa alati muuntuvaan veistokseen, niin tässäkin tapauksessa”                                                             

– Petri Kekoni

Teoksen ensi-ilta on 8.9.2022 klo 18-22. Muut esitykset: 10.9. / 14.9. / 16.9. / 17.9. klo 18–22. Osallistamisprojektiin kuuluva avoin päiväesitys 15.9. klo 13.

Huomiona katsojille: Teos on käynnissä esityspäivinä klo 18–22. Teoksen rakenne sallii katsojan valita oman saapumis- ja poistumisajankohtansa vapaasti tällä aikavälillä.

 

TYÖRYHMÄ

Koreografia ja konsepti: Petri Kekoni
Musiikki, äänisuunnittelu ja ääni-installaatiot: Antti Nykyri
Pukusuunnittelu: Joanna Weckman
Valosuunnittelu: Anna Rouhu
Lavastussuunnittelu: Petri Kekoni ja Heikki Rosti
Tanssijat: Tanja Illukka, Olli Lautiola, Meeri Lempiäinen, Anna Stenberg, Jenna Broas, Esete Sutinen, Sampo Kerola, Saku Koistinen, Terhi Vaimala, Jukka Tarvainen, Maija Kiviluoto, Kaisa Niemi
Lavastuksen toteutus: Heikki Rosti / Verstas Helsinki Oy
Puvustuksen toteutus: Eeva Varmola
Valokuvaus: Pasi Orrensalo
Tilayhteistyö / Malmi: Merja Sorakari, Helsingin kaupunki
Tuottaja: Merja Pylkkänen / Petri Kekoni Company
Tuotanto: Petri Kekoni Company / Liikkeen puolesta kannatusyhdistys ry