EI AIKAA | OTID | UNTIME
Petri Kekoni Companyn tilasidonnainen Ei Aikaa – esitysprojekti etsii näyttämötapahtumalle vaihtoehtoista muotoa. Teoksen kautta pohdimme ihmisen kompleksista suhdetta aikaan ja sen järjestämiseen. Teos väittää, että esitystaide-elämys voi rakentua luontokokemuksen lailla sille, että tulemme jonkin pysyvän äärelle. Kuten elämän pitkässä juoksussa, teoksessamme ei ole yhtä alkua ja loppua, on vaan alkuja ja loppuja. Olemme ihmiskuntana murroksessa, aikakäsityksemme tulee muuttumaan, teoksemme on utooppinen koe kuvitteellisesta yhteisöstä ilman aikaa määrittäviä rajoja. Katsojana voi hypätä teoksen virtaan ja sitten hypätä pois joen mutkassa, muuttuneena.
Saavuttaakseen pysyvyyden teoksen kesto on 4 tuntia, jona aikana katsoja voi vapaasti valita oman aikaikkunan kokemukselle. 12 tanssijan muodostamien ryhmien keskinäisellä vuorottelulla voimme pitää esityksen käynnissä ja intensiteetin katossa kauan aikaa, ideaa voisi verrata viestikapulan vaihtoon pikajuoksussa. Teos käyttää kokemuspohjaa ryhmän aikaisemmista teoksista, joissa monessa olemme luoneet teosmuotoa modulirakenteella, selkeimmin ajatus pääsee esiin teoksissa Lähempänä sydäntä (2012), Non-Linear (2014) ja 369⁰ (2019).
Teoksen voi nähdä ilmassa leijuvina palasina, jotka laskeutuvat esityspäivänä tietyllä, osin ennustamattomalla tavalla. Palaset itsessään hiotaan kirkkaaksi sisäisiltä ja ulkoisilta motiiveiltaan, tässä teoksessa ennustamattomuus ei tarkoita epäselvyyttä.
Teoksessa rujon kaunis Malmin lentokonehalli Hangaari toimii kehyksenä koreografi Petri Kekonin liikekäsitykselle, jossa jyhkeät primitiiviset tömähdykset vertautuvat arkkitehtoniseen tilakäsittelyyn. Näemme teoksen jatkumona 22 vuotta kestäneen liikkeen jalostuksen tiellä, ollen hyvin fyysinen ja ajoittain vimmainenkin teos, jossa liikkeen abstraktio ja primitiivinen jylhyys lyö kättä edelleen. Vaikka lähtöjään Ei aikaa on lähtenyt rakentumaan esitystradition rakenteellisten kysymysten päälle ja haastamaan niitä, sen sydän ei tule olemaan kylmän analyyttinen, vaan liikkeessä ja esiintyjien kohtaamisissa tulee näkymään maailman tila.
”Läpi koreografin urani minua on hiertänyt tämä esityskonventio, missä yleisönä saavumme määrättynä aikana paikalle, seuraamme tietyn dramaturgisen kaaren loppuun asti ja tämän jälkeen saamme luvan lähteä esityksestä pois. Tuntuu että näin asetettuna teoksesta jää pois ympäröivän elämämme sattumanvaraisuus, josta mielestäni syntyy myös ihmiselon ihanuus ja kurjuus. Haluan rakentaa teokselle sellaisen aikakäsityksen, että tämä on aina ollut olemassa, katsoja saa tästä jatkumosta aina sattumanvaraisen siivun. Usein olen verrannut teoksiani galleriassa alati muuntuvaan veistokseen, niin tässäkin tapauksessa”
– Petri Kekoni
Esitykset Helsingin Kansalaistorilla 5. ja 6.9.2024 klo 18-22. Vapaa pääsy. Huomiona katsojille: Teos on käynnissä esityspäivinä neljän tunnin ajan. Teoksen rakenne sallii katsojan valita oman saapumis- ja poistumisajankohtansa vapaasti tällä aikavälillä.
Teoksen aiemmat esitykset:
Esitykset Kuopio tanssii ja soi festivaalilla 17.6. ja 18.6.2024. Esityspaikka: Kuopion satamarannan Luoto, makasiininkatu 5, aallonmurtaja.
Kantaesitys 8.9.2022 Malmin lentokentän Hangaarissa Helsingissä. Muut esitykset 10.9. / 14.9. / 16.9. / 17.9.2022 klo 18–22. Osallistamisprojektiin kuuluva avoin päiväesitys pidettiin 15.9. klo 13.
TYÖRYHMÄ
Koreografia ja konsepti: Petri Kekoni
Musiikki, äänisuunnittelu ja ääni-installaatiot: Antti Nykyri
Pukusuunnittelu: Joanna Weckman
Valosuunnittelu: Anna Rouhu
Lavastussuunnittelu: Petri Kekoni ja Heikki Rosti
Tanssijat: Tanja Illukka, Olli Lautiola, Meeri Lempiäinen, Anna Stenberg, Jenna Broas, Esete Sutinen, Sampo Kerola, Saku Koistinen, Terhi Vaimala, Jukka Tarvainen, Maija Kiviluoto, Kaisa Niemi
Lavastuksen toteutus: Heikki Rosti / Verstas Helsinki Oy
Puvustuksen toteutus: Eeva Varmola
Valokuvaus: Pasi Orrensalo
Tilayhteistyö / Malmi: Merja Sorakari, Helsingin kaupunki
Tuotanto: Petri Kekoni Company
Tuotanto: Petri Kekoni Company / Liikkeen puolesta kannatusyhdistys ry
KRITIIKKIOTTEITA
Ainutlaatuinen vierailu tanssin merkeissä Malmin Lentokentän byrokraattisen varjon alla. Petri Kekonin esityksellinen konsepti onnistuu luoda fokusta, intiimiyttä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta isoista mittasuhteista huolimatta. Liikemateriaali lähtee luuytimestä ja sen kauttaaltaan läsnä oleva välittömyys kätkee muodon vaikuttavalla tavalla.
Den byråkratiska långdansen på Malms flygfält kastar sin skugga över ett unikt besök i dansens tecken. Petri Kekonis sceniska koncept lyckas skapa fokus, intimitet och samhörighet de stora dimensionerna till trots. Materialet inkluderar ett märgfyllt solo och har överlag en omedelbarhet som effektfullt döljer utarbetningen.
Jan-Peter Kaiku / HBL 9.9.2022
Hallittu liikevyöry resonoi komeasti isossa lentokonehallissa. Tanssijoiden intensiteetti myös säilyy rikkumattomana avarassa tilassa. Heidän tanssiaan voisi katsella loputtomiin, jopa sen kokonaisen neljä tuntia, jonka esitys on käynnissä.
Annikki Alku / Demokraatti 9.9.2022