”Möhkäle-teoksessa haluan esineellistää itseni ja inhimillistää esineen, minua kiinnostaa myös esiintyminen ilman henkilöyden luomaa painolastia. Möykyn” liike on liikettä puhtaimmillaan, kaikille merkityksille avointa.”

Teoksesta

Koreografi Petri Kekoni palasi Möhkäle-teoksen myötä soolotyöskentelyn pariin yli 10 vuoden ja useiden ryhmäteosten jälkeen. Suvilahden Maneesissa ensi-iltansa saanut teoskokonaisuus löi uudenlaisen leiman Kekonin tuotantoon. Aikaisemmissa teoksissaan rakennusaineena ollut persoonallinen liikekieli ja vahva visuaalisuus saa suodattumattoman muodon taiteilijan oman kehon, tilan ja möhkäle-elementin kautta. Teoksessa elollisen ja elottoman välinen raja hämärtyy; ihminen voi olla elementti ja elementti voi inhimillistyä. Esiintyjän möhkälemäinen, inhimillisiä viitteitä karttava olemus vertautuu eloon heräävän veistoksen tuomiin inhimillisiin mielikuviin.

Möhkäle – Erratic Block on taiteidenvälinen kokonaisuus. Kekonin suodattumattoman liikkeen rinnalla pukusuunnittelija, tutkija Joanna Weckmanin veistoksellinen, muuntuva ja kerroksellinen pukusuunnittelu hämärtää inhimillisen ja elottoman rajoja. Teoksen ääni- ja valosuunnittelu on tila-aika taiteilijan, esittävien taiteiden kentällä toimiva ääni- ja valosuunnittelijan Mikko Hynnisen käsialaa.

Koreografin pohdintoja teoksen sisällöstä

” Eräänä päivänä sooloteosta mietiskellessäni istuin vihtiläisen siirtolohkareen päällä ja aloin ajatella omaa ikää suhteessa kiven ikään, ajattelin että mahtaako kivellä olla elinkaarituntemuksia? Tuli mieleen että voisinko liikkua sen kivenmöhkäleen tuntemuksia. Samalla ajattelin, että voisiko hankalampaa aihetta valita! tämä hankaluus on kuitenkin johdattanut meidät mielenkiintoiselle matkalle kohti jotain määräämätöntä ihmisen ja ”elottoman” kappaleen risteytymää.

Pakottamattomana muotona Möhkäle on myös kiinnostava käsite. Taiteilijana olen aina ihaillut kuinka luonto muovaa materiaa pitkien aikojen vääjäämättömän hiomisen ja rasituksen tuloksena. Koen että teokseni ovat ikään kuin möhkäleitä; ne muodostuvat tietyn aikavälin tuottamista aatoksista, jotka muotoutuvat teoksen itsensä viitoittamaan suuntaan. Teoksen loppusuoralla pyrin olemaan vain välittäjä. Möhkäle ei ole koskaan muodoton, siinä on ajan tuomia tarkkoja viiltoja ja luodinsuoria pudotuksia, kuitenkin möhkäleeseen käsitteenä liittyy aina tietty epämääräisyys, tekoprosessin isoin kysymys on ollut: Millaista möhkäleen liike voisi olla? Onko se sisäistä vai ulkoista? Määrättyä vai määräämätöntä? Tämä teos on pakottanut miettimään esityskonseptia uusiksi.

Möhkäle-teoksessa haluan esineellistää itseni ja inhimillistää esineen, minua kiinnostaa myös esiintyminen ilman henkilöyden luomaa painolastia. Tämä on johdattanut jonkinlaiseen piiloutumisen ja verhoutumisen estetiikkaan, “möykyn” liike on liikettä puhtaimmillaan, kaikille merkityksille avointa.”

Työryhmä

Koreografia, tanssi ja konsepti: Petri Kekoni
Valo- ja äänisuunnittelu: Mikko Hynninen
Pukusuunnittelu: Joanna Weckman
Puvustuksen toteutus: Joanna Weckman + Anni Konttinen, Suvi Turkki / Sankariliiga
Lavastussuunnittelu: Petri Kekoni, Mikko Hynninen
Lavasterakennus: Jyri Suominen
Valokuvaus: Erno Soralipas
Tuottaja: Anne Peippo
Valaisinyhteistyö: Several Oy
Kesto: 50 min
Ensi-ilta: 5.10.2018 Cirkon Maneesi – näyttämö, Suvilahti, Helsinki
Tuotanto: Petri Kekoni Company / Liikkeen puolesta ry
Teosta ovat tukeneet: Helsingin kulttuurikeskus, Taiteen edistämiskeskus

Kritiikkiotteita

”Ihminen on lastu historian virrassa Petri Kekonin komeassa tanssiteoksessa… teos on hienoja metaforia täynnä”
–Jussi Tossavainen, HS, 8.10.2018

”Möhkäle on yhtä aikaa meditatiivinen ja virkistävä esitys, joka sekä rauhoittaa että voimistaa”
–Annikki Alku, Demokraatti 9.10.2018